Thursday, October 18, 2007

هو وهى


يختلف الحب بالنسبة للرجل عن المراة
فان المراة لغز مفتاحة كلمة الحب اما بالنسبة للرجل فالحب ضعف
فهو عند الرجل مرض خطير وعند المراة فضيلة كبرى
ولكن ضعف الرجل ياتى من طريقة استقبالة للحب
فالحب يستاذن المراة فى ان يدخل قلبها ولكنة يقتحم قلب الرجل دون استئذان
فاذا شكا لك رجل من قسوة امراة فاعلم ان قلبة بين يديها
فالحب يضاعف من رقة الرجل ويضعف من رقة المراة
حيث ان الحب ربيع المراة وخريف الرجل
ولكن من المثير للتسال لماذا يضعف الحب من رقة المراة؟؟
وذلك لان الحب بالنسبة للمراة نار مقدسة لا تشتعل امام الاصنام
فاذا احبت المراة فعلت كثيرا وتكلمت قليلا
والسبب فى تقديس المراة للحب هو ان الحب وجود امراة باكملة ولكنة ليس الا جزء من وجود الرجل
فالرجل يحب ليسعد بالحياة والمراة تحيا لتسعد بالحب
مما يجعل الحب تاريخ امراة باكملة وليس الا حادثا عابرا فى حياة الرجل
وذلك هو سبب خوف المراة من الحب
فالمراة اذا احببتك خافت عليك واذا احببتها خافت منك
فالمراة يعجبها من الرجل ان يحبها ولكن يطريها ان يشقى فى سبيلها
وكلما ذاد حبنا الى من نحب ازداد خوفنا فى ان نسىء الية
وتختلف وسيلة الحب ايضا بين الرجل والمراة
فالحب يدخل للرجل عبر العينين ويدخل للمراة عبر الاذنين
ولكن حبنا لشخص لجمالة لا يعتبر حبا ولكن حبنا لة رغم عيوبة فذلك هو الحب
وتتلخص ماساة الحب بين الرجل والمراة فى ان الرجل يريد ان يكون اول من يدخل قلب المراة
والمراة تريد ان تكون اخر من يدخل قلب الرجل

7 comments:

Dr.Mohammed Gohary said...

ايه ده يا بنتي
دانتي استاذه بجد
اسمحيلي ان اثني ظهري وأخلع القبعة احتراما
ولاوني مش معايا قبعة بس ممكن اشتري كاب لو عايزه
لا بجد بجد استــــــــــــــاذة يا لميس
وادينا بنتعلم منك


فهو عند الرجل مرض خطير وعند المراة فضيلة كبرى

مش كل الرجال

تحياتي علي البوست فوق الرائع واستمري
دمتي بسلام وربنا يحفظك


علي الهامش

برضو اول كومينت هااه
قولتها بدل التمانين مرة خمس مرات
عدي الجمايل
ولاحظي اني بجيبلك زباين لمدونتك هااه
عشان تعرفي انو بتمر فينا مش زي ناس اصحابنا كده

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ said...

عندما بدأت القراءة ظننت أني سأخالفك فقد ذكرتي أن الحب قوه للمرأه وضعف للرجل
هذا لا ينطبق علي عموم الرجال
ولكن لما الموضوع كمل في دماغي وخلصته بحس كده اني هعيط .. بقولك انتي من العباقره
وصلتي الفكر الصحيح في الآخر مع انك بدأتي بدايه لن تعجب البعض

10ma
فالرجل يحب ليسعد بالحياة والمراة تحيا لتسعد بالحب

جامده قوي الجمله دي ... روعه

10ma
مما يجعل الحب تاريخ امراة باكملة وليس الا حادثا عابرا فى حياة الرجل

قلنا مش كل الرجال

10ma
فالمراة يعجبها من الرجل ان يحبها ولكن يطريها ان يشقى فى سبيلها


طماعين طول عمركو .. هههههه

10ma
فالحب يدخل للرجل عبر العينين ويدخل للمراة عبر الاذنين

تصدقي صح ....
دايما البنات يحبو كلمات الحب والكلمات الرقيقه والتي تعرفهن قدرهن عند من يحبهن
انما الرجل يحب النظرات فعلا .. حتي اساسا لما بيحب بيكون في الأول أخذ فتره طويله من النظرات والكلام ده لغاية ما يقرر انه بيحب البنت دي ويروح يصارحها

صدقيني كلماتي تعجز عن وصف اعجابي بكتابتك ومدونتك
وان كنتي قلتي انك متعرفيش اذا كنت همر تاني هنا ولا لأ؟ .. فاعلمي انني سأمر هنا دوما ما حييت لأقرأ عن الرومانسيه وجمال الحب ... أصلك متعرفيش أنا بحب الحب قد ايه وأنا رومانسي قد ايه بس في كليتنا لازم تخلص عشان بعدها تشوف هيبقي لك نصيب في الحب ولا لأ؟ وهيبقي ليك أمل في الزواج ولا لأ؟

وفقك الله دوما وأنعم عليك بأجمل نعمه
ألا وهي .... الحب

عبد الرحمن أبو بكر said...

professor loma

والله والله والله انا سعيد صالح .. قصدي انا سعيد جدا انك كتبتي بوست جديد


ايه يا لوما الكلام الجامد دة انتي لازم يخلوكي تقدمي برنامج بتاع اسامة منير اللي اسمة انا ومحسن وهواك
هههههههههههههههههههههههههههههههههه

لا بجد يا لوما انا نظرتي فيكي ما خيبتش واسمحيلي بجانب اعجابي بالبوست الرائع بتاعك دة اقولك سر انتي عارفة ان ممكن اعرف شخصيتك من المواضيع بتاعتك . اه والله بس صدقيني دي مش اشتغالة ولا حاجة انا كنت بهزر انا عايز بس اقولك علي الفكرة اللي كونتها عنك عن طريق البوستات اللي انتي كتباها وابقي قولي لي اذا كانت صح ولا غلط

انتي بنوتة عشتي فترة كبيرة مع الشباب و البنات عشان كدة بتقدري في البوستات بتاعتك تشرحي المشاعر والاحاسيس بدقة .

بتحبي الخروج واللعب والفسح وما بتسيبيش حد غير لما تترقي علية شخصية فرفوشة

بنوتة جدعة جدا وبتوقف جنب اصحابها في الازمات والمشاكل

يعني هي دي الفكرة اللي وصلتني عنك يارب تكون صح

M.Nassif said...

حاسس انه و البوست اللى قبله كانوا مقال واحد و انتى قسمتيه اتنين lol
عموما رااائع
مع انه مهزءنا شوية
:)

kafrawy said...

ممممممممممممممممممممم



تمام


خير ان شاء الله

ع البركة

وربنا يسعد الجميع

l0ma said...

فى الاول كدة شكرا ليكوا كلوكوا واللة انا الى بيحلى حياتى هى كومينتاتكوا دى

جوهرى
ربنا يخليك يا باشا دة بعض ما عندكم وربنا يخليك لينا دايما يا مظبتنا واكيد طبعا لكل قاعدة شواذ بس انا كنت اقصد الغالبية

محمود فراج
اخجلتم تواضعنا واللة يا فندم عباقرة اية بس امال كتاباتك دى تبقى اية وشرف كبيييير ليا انت تزورنى تانى انت مش متخيل زيارتك بتسعدنى قد اية

عبد الرحمن
يخربيت عقلك انا فعلا زى ما قلت بالظبط مافيش كلمة واحدة غلط بس ما فتكرش انى هعمل انا ومحسن وهواك :]:]:]

د.نصيف
هو فعلا كان موضوع واحد بس حسيت انة مش لايق على بعضة فقلت اخلى دة لوحدة ودة لوحدة

كفراوى
اقطع درااااعى ان كنت فاهم حاجة :]:]:]

Anonymous said...

فعلا الحب حدث عابر فى حياة الرجل فهو عندما يحب يمكن ان يخلص ولكن لايلبث أن (تزوغعيناه )على أخرى وانا مش بقول ان كل الرجال كده لا طبعا فيه رجال مش بينسوا بسهولة زى محمد الجوهرى كده هههههههه أنابهرج والله ياريت مش تزعل ياباشا !!!اسراء